5 látok, ktoré sú obsiahnuté v potravinách a zabezpečia vám zdravé zuby a ďasná - Dental Brothers
< späť

Blog

5 látok, ktoré sú obsiahnuté v potravinách a zabezpečia vám zdravé zuby a ďasná

Jedlo a nápoje ktoré konzumujeme, ovplyvňuje kvalitu nášho chrupu v dobrom ale aj v zlom. Či na  návštevu k zubárovi budeme chodiť ako na klavír, je teda na nás. 

Veľmi dôležitou zložkou nášho jedálnička by mali byť minerály.

Fosfor je po vápniku druhým, najčastejšie zastúpeným minerálom. Pomáha vytvárať zubnú sklovinu a posilňuje zuby. Je tiež dôležitý pre premenu bielkovín, tukov a glycidov. Nachádza sa v sójových bôboch, fazuli, šošovici, hrachu. Takisto má vysoký obsah aj v tvarohu, pohánke, či hovädzom mäse. 

Prítomnosť vápnika v tele pôsobí preventívne ale je tiež dôležitou látkou pre rast a zachovanie pevných kostí a zubov. Je nenahraditeľný pre funkciu buniek, svalové sťahy, prenos nervových impulzov a zrážanie krvi. Takisto znižuje hladinu cholesterolu a chráni pred kardiovaskulárnymi ochoreniami. Dôležitý je tiež pre pokožku a nervovú sústavu. Pomáha aj pri depresiách a stavoch úzkosti. Obsahujú ho napríklad ryby, kapusta, špenát, brokolica, orechy, tvrdé syry, hrášok, tekvica, citróny.  Ale nájdeme ho tiež aj v maku, žĺtkoch, fazuli a jogurtoch. 

Prospešná pre zuby je aj kyselina listová. Stimuluje tvorbu žalúdočnej kyseliny, podporuje funkciu pečene, žalúdka a čriev.  Taktiež zabraňuje vzniku srdcového infarktu a mozgovej príhody. Nachádza sa v listovej zelenine, avokáde, hrozienkach, mäsa, paradajkách. 

Fluór je látka, ktorá má významnú funkciu pri raste, stabilite kostí a zubov. Znižuje tiež kazivosť zubov, má dezinfekčné účinky. Flouridy sú tiež silným tlmičom niektorých enzýmových systémov – urýchľovačov látkovej výmeny v organizime. V prírode sa však veľmi nevyskytuje a tak sme zvyknutí ho pridávať do soli a pitnej vody. Fluoridy obsahujú aj niektoré minerálne vody a čaje. Takisto obilniny, pšeno, ryby, zelenina, mäso. 

Horčík, je látka nazývaná často aj “látkou života”. Toto pomenovanie dostal kvôli tomu, že je nevyhnutný pre väčšinu tvorov na zemi. Potreba horčíka sa zvyšuje s vekom a takisto v tehotenstve a pri dojčení. Nachádzajúca sa v strukovinách, orechoch, semiačkach, celozrnných výrobkoch. Dobrá správa pre milovníkov čokolády – vysoký obsah horčíka majú kakaové bôby. 🙂