Ustupujúce ďasná: Komplikácie, liečba a prevencia – DentalBrother.sk

Ustupujúce ďasná: Komplikácie, liečba a prevencia

Ustupujúce ďasná sú stav, pri ktorom vaše ďasná postupne odkrývajú koreňové povrchy zubov. Je to jedna z foriem ochorenia ďasien, nazývanej paradentóza. Toto ochorenie je dôsledkom nesprávnej dentálnej hygieny a môže viesť až k strate zubov.

V závislosti od závažnosti úbytku tkaniva je v súčasnosti k dispozícii celý rad liečebných postupov. Samozrejme, ako pri každom zdravotnom stave, aj v prípade paradentózy platí, že čím skôr ju zubár diagnostikuje, tým lepší je výsledok jej liečby.

Symptómy ustupujúcich ďasien

Aké sú najčastejšie príznaky ustupujúcich ďasien? Patria sem:

Krvácanie ďasien po čistení zubov
Krvácanie ďasien po čistení zubnou niťou
Červené a opuchnuté ďasná
Nepríjemný zápach z úst
Bolesť v línii ďasien
Viditeľne zmenšujúce sa ďasná
Odkryté korene zubov
Kývanie zubov

Príčiny vzniku ustupujúcich ďasien

Vedeli ste, že toto periodontálne ochorenie je progresívnou formou gingivitídy? Výskumy dokazujú, že až 3 zo 4 dospelých trpia nejakou formou paradentózy. Výnimkou nie sú ani ľudia trpiaci ustupujúcimi ďasnami.

Paradentóza najskôr začína nahromadením baktérií a povlakov na ďasnách a zuboch. Tento prilepený povlak v priebehu času poškodí ďasná a môže spôsobiť aj následne vypadávanie zubov. V závažných prípadoch sa medzi zubmi a ďasnami tvoria vačky, vytvárajúce živnú pôdu pre tvorbu ďalších baktérií a povlakov.

usmievajuci mlady muz s krasnymi zubami

Ustupujúce ďasná môžu byť spôsobené mnohými faktormi, vrátane:

nedôkladného umývania zubov
agresívneho čistenia zubov
vznik vytvrdeného povlaku (tvorba zubného kameňa)
fajčenia
hormonálnych zmien u žien
rodinnej anamnézy ochorení ďasien
cukrovky
HIV

Liečba ustupujúcich ďasien

Ako sa ustupujúce ďasná dajú liečiť? Existuje niekoľko rôznych spôsobov, ako sa vysporiadať s týmto závažným periodontálnym ochorením. Konkrétna liečba závisí od závažnosti daného problému.

Ak sa v ďasnách vyskytne nejaký typ infekcie, váš ošetrujúci zubár vám môže predpísať antibiotiká. Na liečbu základného problému, ktorý spôsobuje recesiu ďasien, sa môžu použiť aj iné lieky, napr.:

lokálny antibiotický gél
antiseptické čipy
antimikrobiálne ústne vody
enzýmové supresíva

usmievavy mlady muz s peknymi zubami

Ak žiaden z týchto neinvazívnych spôsobov nezaberá, zubár musí zvoliť riešenie v podobe  chirurgického zákroku. Chirurgia sa používa v najhorších prípadoch ustupujúcich ďasien. Všeobecne existujú dve možnosti:

operácia
štiepenie

Prevencia proti ustupujúcim ďasnám

Najúčinnejšou prevenciou proti ustupujúcim ďasnám je pravidelne (raz ročne) navštevovať zubáraabsolvovať kvalitnú dentálnu hygienu dvakrát ročne. Aj keď nič nenasvedčuje, že by ste mali mať problémy s týmto nepríjemným ochorením, zubár dokáže identifikovať skoré príznaky ochorenia ďasien už v najranejšom štádiu!