Paradentóza: Poznáte jej príčiny a prejavy? - Dental Brothers

Paradentóza: Poznáte jej príčiny a prejavy?

Paradentóza je závažná infekcia ďasien, ktorá poškodzuje mäkké tkanivo a ničí kosti, ktoré podporujú vaše zuby. Toto ochorenie môže spôsobiť uvoľnenie zubov alebo viesť až k strate zubov. Aké sú jej príčiny, prejavy a typy?

Príznaky paradentózy

Ochorenie je zvyčajne výsledkom zlej ústnej hygieny. Ako by teda mali vyzerať zdravé ďasná? Ideálne by mali byť svetloružovej farby a mali by dobre priliehať k okoliu zubov. Ak však spozorujete niektoré z príznakov paradentózy, mali by ste zbystriť vašu pozornosť a kontaktovať vášho zubného lekára! Ktoré to sú?

Opuchnuté alebo naduté ďasná
Jasne červené, tmavo červené alebo purpurové ďasná
Citlivé, krvácajúce alebo ustupujúce ďasná
Medzi zubami sa vyvíjajú nové priestory
Hnis medzi zubami a ďasnami
Zápach z úst
Uvoľnené zuby
Bolestivé žuvanie

zubny-lekar-zena-dentalna-hygiena-zubar

Príčiny paradentózy

Vo väčšine prípadov je paradentóza spôsobená nahromadením zubného povlaku, ktorý je zložený najmä z baktérií. Z toho vyplýva, že prvotnou príčinou vzniku tohto infekčného ochorenia je práve zubný povlak.

Ak však zubný povlak stvrdne, vytvorí sa z neho pevnejší zubný kameň, ktorý sa odstraňuje oveľa ťažšie, napr. dôkladnou dentálnou hygienou. Nemali by ste však zabúdať na to, že čím dlhšie povlak a zubný kameň zostanú na vašich zuboch, tým viac škody môžu urobiť!

cistenie-zubov-paradentoza-dentalna-hygiena

Povlak môže následne spôsobiť zápal ďasien (gingvitídu), najľahšiu formu periodontálneho ochorenia. Gingivitída je podráždenie a zápal časti ďasien okolo základne zubov. Gingivitída môže byť zvrátená profesionálnou liečbou a dobrou domácou starostlivosťou.

Zápal ďasien môže spôsobiť najhoršiu formu zápalu – paradentózu, teda vznik medzierok medzi ďasnami a zubami, ktoré zapĺňajú povlaky, zubný kameň a hromadiace sa baktérie. Ak sa tieto hlboké infekcie neliečia, spôsobujú stratu tkaniva a kostí a nakoniec môžete viesť až k strate zubov. Toto ochorenie by ste preto nemali nikdy podceňovať, pretože pokračujúci chronický zápal môže veľmi vážne zaťažiť aj váš imunitný systém!

Rizikové faktory

Zápal ďasien
Zlé hygienické návyky
Fajčenie alebo žuvanie tabaku
Starší vek
Hormonálne zmeny (tehotenstvo alebo menopauza)
Obezita
Nedostatočná výživa
Genetika
Lieky spôsobujúce zmeny v ústach
Znížená imunita, leukémia, HIV/AIDS a liečba rakoviny
Diabetes, reumatoidná artritída a Crohnova choroba

cistenie-zubov-dentalna-hygiena-zubna-nit

Typy paradentózy

Vedeli ste, že existuje niekoľko typov paradentózy? Najbežnejším typom je tzv. chronická paradentóza. Tá postihuje najmä dospelých a je spôsobená nahromadením zubného povlaku. Druhým typom je tzv. agresívna paradentóza, ktorá zvyčajne začína už v detstve alebo skorej dospelosti, no ovplyvňuje len malý počet ľudí. Tretím najčastejším typom je tzv. nekrotizujúce paradentózne ochorenie. Vyznačuje sa odumretím tkaniva ďasien a väzív a môže viesť až k ťažkej infekcii.

Prevencia proti paradentóze

Paradentóza je celkom bežným ochorením, no do značnej miery sa jej dá jednoducho predísť. Čo môže výrazne zlepšiť stav vašich ďasien, pomáha predísť paradentóze a znížiť rozvoj tohto ochorenia?

Čistenie zubov aspoň dvakrát denne
Nitkovanie zubnou niťou na dennej báze
Pravidelné zubné prehliadky